torsdag 11 februari 2010

Husets hjärta...

är vårt kök och det är det mest använda rummet. Det är här vi samlas och umgås många timmar varje dag. Då vi är en matfamilj som älskar mat, mycket och ofta!
Men i köket lagas det inte bara en massa mat utan det är också här det pysslas och kreeras.



När vi i november 2001 (oj! vad tiden går!) satte oss och ritade upp vårt kök hade vi många funderingar på hur det skulle vara. Vi hade både lika och olika åsikter om material och utformning.
Jag ville ha ett creme färgat lantligtkök medan mannen ville ha ett i ek...

Det blev ett kök i oljad ek, mycket av praktiska skäl, då vi hade en stor hund. Vi ville ha ett riktigt hållbart kök och ett träslag som vi kunde trivas med att använda i hela huset.

Bland mina önskemål fanns integrerade vitvaror, vi valde en lite mindre variant av kyl och frys för att få en hylla i köket. Är så glad att vi gjorde det, hyllan är en favorit!
Då det inte fanns någon integrerad mikro blev det ett skåp över skafferiet för den.



Både bänkarna och skåpen är i ek.


Trots att vi nu har bott i huset i sju år har jag fortfarande inte tröttnat på vårt kök och tur är väl det...

Här hamnade min fyndiga kanna för tillfället i alla fall...


Vågen kommer ifrån min mormor.



En titt in i vårt kök blev det idag.

Hoppas ni har en go torsdag!
Här skiner solen men vi får njuta av dem genom oputsade fönster, då lillprins också har blivit hängig!

Kram Mimmi

5 kommentarer:

Fröken Fräken sa...

Tänk vad bra det kan bli till slut, även om man inte får sin önskan igenom!
Önskar att jag kunde säga att det lagas mycket mat i mitt kök, men i ärlighetens namn så pysslas det betydligt mer där... ;-D

Anonym sa...

Förstår att det är husets ♥!

Det är härligt med ek, snyggt med vitt till och vitt till ek... svammel på kvällskvisten *ler*

Kram Lina

Louise sa...

Det var ett väldigt vackert och tidlöst kök ni har!!

Vita små hjärtan sa...

Hej!
Här hade jag aldrig tittat in förut. Så fint kök ni har!
ha en bra dag/Agnetha

Kristin sa...

Ja det var ett fint kök. Min mamma skaffade ett mycket liknande kök när de renoverade för 6-7 år sedan och hon har inte tröttnat än och jag tycker fortfarande att det är lika vackert. Ekkök passar ju till i princip vilken stil man än har, skulle inte tacka nej till ett själv.... Antar att det inte är ett ikeakök?!
Ha en trevlig helg!!!!!!!
//Kristin